17 november 2015

Kia lanceert compleet nieuw model, de Kia Niro HUV

  • Compleet nieuw crossover platform, speciaal ontworpen voor nieuwe Kia Niro HUV
  • CO2-uitstoot rond de 89 g/km en beste brandstofverbruik binnen segment
  • Productie Kia Niro HUV start medio 2016

Kia breidt haar groeiende line-up verder uit met een compleet nieuw voertuig met een lage emissie. De nieuwe Kia draagt de naam Niro - voorzien van het label Hybrid Utility Vehicle (HUV) – en vertegenwoordigt een nieuw concept van het Koreaanse automerk, namelijk de ontwikkeling van het eerste speciale eco-car platform.

De Niro is bedoelt om een brede groep consumenten aan te spreken en speciaal ontworpen als een zeer zuinige hybride crossover, met enorm veel ruimte. Het compleet nieuwe platform van de Niro is apart ontwikkeld, los van bestaande modellen van Kia en dusdanig geconstrueerd dat het een aantal nieuwe generatie geavanceerde technologieŽn en aandrijvingen kan herbergen.

Eigen styling voor nieuw hybride model
De Kia Niro straalt een compleet nieuw en eigen design uit, met een sportieve, aerodynamische carrosserie en subtiel vormgegeven oppervlakken en details. Hoewel de Niro een totaal nieuw model is - zonder directe voorgangers - is hij direct herkenbaar als Kia door de herkenbare Kia ‘tiger-nose’ grille en een reeks andere designpunten die kenmerkend zijn voor de huidige producten van het merk.

Het ontwerp van de nieuwe Kia Niro is ontwikkeld vanuit de designcentra in CaliforniŽ (USA) en Namyang in Zuid-Korea. De Niro heeft soepele en slanke proporties, terwijl zijn brede verschijning stabiliteit en een laag zwaartepunt uitstraalt. De lange wielbasis zorgt voor een uiterst geringe overhang voor en achter, terwijl de inzittenden kunnen profiteren van maximale binnenruimte.

Beste brandstofverbruik in zijn klasse en minder dan 89 g/km CO2-uitstoot
Belangrijkste doelstelling van de ingenieurs, achter de ontwikkeling van het nieuwe model, is een brandstofverbruik bieden die tot de beste in zijn klasse behoort. De Kia Niro combineert dan ook een stijlvol crossover-design met een beoogde CO2-uitstoot van minder dan 89 g/km (gecombineerde cyclus binnen de New European Driving Cycle).

Dit lage emissieniveau en imposante brandstofverbruik wordt bereikt door een gedownsizede hybride aandrijflijn, die de 1.6 liter ‘Kappa’ benzinemotor met directe injectie (GDI) van Kia paart aan een 1.56 kWh lithium-polymeer accupakket en een 32 kW elektromotor. De combinatie van vermogen en koppel van de aandrijflijn komt op de weg via een zeer efficiŽnte zestraps transmissie met dubbele koppeling. Een plug-in hybride aandrijflijn verschijnt in een later stadium als aanvulling op de Niro-modelreeks.

Ultrasterk staal voor het nieuwe, unieke platform van de Niro
De carrosserie van de Kia Niro is vervaardigd uit meer dan 50% ultrahoog versterkt staal. Dit draagt bij het uitstekende brandstofverbruik en de hoge veiligheidstandaard die de ontwikkelingsteams voor ogen hebben. De Niro heeft met zijn krachtige, lichtgewicht carrosserie een uitstekende botsveiligheid en de ontwikkelingsteams mikken daarom op de hoogst mogelijke noteringen op het gebied van veiligheid. Zij worden daarbij bijgestaan door de modernste passieve, actieve en pre-collision veiligheidsuitrustingen die Kia te bieden heeft.

Productie start medio 2016
De onthulling van de nieuwe Kia Niro HUV vindt volgend jaar plaats, waarnaar de productie medio 2016 aanvangt. De Niro wordt gebouwd in de fabriek van Kia in Hwasung, Zuid-Korea.

 

Meer nieuws...